زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

توقیع مراعات شیعه





این مقاله به بررسی حدیث توقیع مراعات شیعه از امام زمان (علیه‌السّلام) می‌پردازد.


۱ - متن حدیث



قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلاْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ)
ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم که اگر جز این بود، دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می‌نمودند.

۲ - شرح حدیث



حضرت (علیه‌السّلام) دو توقیع برای شیخ مفید (رحمه الله) صادر فرموده است. در توقیع اول، حضرت به شیعیان خود این بشارت را می‌دهد که شما، دائماً، تحت نظر و مراعات ما هستید و هرگز فراموش نمی‌شوید؛ از این رو، از خطر دشمنان در امانید. شیعه به سبب ظلم ستیزی و پیروی از حق و حقیقت، دائماً، مورد تعرّض حکّام جور و معاندان و مخالفان بوده است؛ لذا، به کسی نیاز دارد که در سختی‌ها و گرفتاری‌ها او را یاری کند و از نابودی نجاتش دهد. در این توقیع، حضرت (علیه‌السّلام) این بشارت را به شیعه می‌دهد که با وجود غایب بودنم، شما را حمایت می‌کنم و هرگز نمی‌گذارم نقشه ی دشمنان حق و حقیقت به ثمر نشیند و مذهب شیعه و شیعیان نابود شوند. گره گشایی‌هایی که حضرت در طول دوران امامت خویش انجام داده، نمونه‌هایی رسا برای صحت وعده ی حضرت است.

۳ - پانویس


 
۱. طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۳۲۳.    
۲. راوندی، هبة الله بن حسین، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۰۳.    
۳. علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۵، ح۷    


۴ - منبع


سایت اندیشه، برگرفته از مقاله «مراعات شیعه»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۵/۳/۲۶.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.